Брой 04, 2019 LII   вход за абонати  
bg | en           

ВСЕМОГЪЩАТА ФАМИЛИЯ АНИЕЛИ


ВСЕМОГЪЩАТА ФАМИЛИЯ АНИЕЛИ 

Фелини казва за Аниели, че притежава обаяние на кинозвезда и дух на победител. Четвърт век Джани Аниели е некоронованият крал на Италия. 

Джани Аниели е роден на 12 март 1921 г. в Торино. Дядо му Джовани е един от основателите на фирмата, започнал като секретар на борда на директорите и за кратко време станал собственик на контролния пакет от акции. Дядото е човекът, превърнал дребната фабричка за автомобили от Торино в огромен мултинационален конгломерат.

Докато дядото, италиански сенатор, друса на коленете си Джани, често му повтаря Furbacion del diaol 

ХИТРЕЦ НА ДЯВОЛА, ЕДИН ДЕН ВСИЧКИ ЩЕ ГИ СЛОЖИШ В ЧУВАЛА. 

Още през 1943 г. старият Аниели определя за свой наследник Джани. Назначава го за вицепрезидент и му прехвърля двойно повече дялове във фирмата, отколкото на неговите братя и сестри. Баща му Едоардо загива в самолетна катастрофа на 43-годишна възраст

Пипнатият от Бога Джани обаче доста по-късно започва да се занимава с бизнес. Като част от строгите пиемонтски традиции, фамилия Аниели не търпи невежеството. Децата учат още три езика, специални маниери, изискани обноски, стил.

Отличният английски на Джани и благородството му още тогава го сближават с американците. Наследник на отдавна натрупано богатство, по-късно Джани Аниели става човекът на американците в Италия. Кисинджър го облича с власт, идвайки да преговаря с него в Рим. Дори поредното италианско правителство се ражда с неговата благословия. Италия може да разчита на финансовата помощ на Америка, но само ако Джани е в ролята на разпоредител.

ФИАТ – ФАБРИКА ИТАЛИАНА АУТОМОБИЛИ ТОРИНО

Джани Аниели често нарича ФИАТ своя визитна картичка и се шегува, че е единственият бизнесмен в Италия, който не се нуждае от визитки. 

В НАЧАЛОТО, ПРЕЗ АВГУСТ 1899 Г., ФИАТ Е МАЛКА РАБОТИЛНИЧКА. 

Дядото Джовани посещава Америка и се запознава с принципа на работа на конвейера на Форд. Толкова е впечатлен, че първи в Европа въвежда производството на конвейер. FIAT Zero става първият масов автомобил, пуснат от фирмата, сглобен по новия начин. Джовани се обръща към 28-годишния конструктор Джакоза Данте с молба да направи малолитражен евтин автомобил. Успехът е грандиозен – моделът „Тополино”, италианският на- роден автомобил. Машинката се произвежда практически цели 18 години. Данте става главен инженер на компанията и заема този пост повече от четвърт век. В автомобилостроенето е известен като един от авторите на модела „124”, прототипа на популярното „Жигули”. Постепенно ФИАТ окупира и други промишлени сфери: електрооборудване, обществен транспорт, нефтопродукти.

ТАЗИ ВСЕЯДНОСТ Е ХАРАКТЕРНА ЧЕРТА НА ФИАТ. 

Когато Джани поема управлението, открива фабрики на концерна по целия свят, преобразува го в холдинг, развива производства на влакове, самолети, трактори, камиони. Чувства се у дома както в Париж, така и във Вашингтон.

Аниели почти не се е месил в директното ежедневно управление на групировката. Главната му публична роля е била посланик на FIAT по света. Независимо, обаче, че е стоял настрана от ежедневната рутинна работа, Аниели е бил начело на всяко стратегическо за фирмата решение. Една от най-големите му стъпки е подписването на стратегическата сделка с руския производител АвтоВАЗ в Толиати. Сделката от 1966 г. стана един от най-големите технологични трансфери на миналия век. Русия получи напълно готов завод за автомобили от FIAT с капацитет за производство на 

660 000 автомобила годишно, както и мрежа от доставчици на необходимите за производството възли и агрегати - от метала до гумите. В същото време сделката беше и майсторски изпипана в дипломатическо отношение, защото този огромен трансфер на технологии стана в разгара на Студената война.

Аниели е в основата на решението за закупуването на Lancia през 1968 г. След година в директен преговор с Енцо Ферари успява да купи и 50% от капитала на прочутото Ferrari, което после е 100% собственост на фирмата от Торино. 

През почти 60-е си години в автомобилната индустрия Джани Аниели е имал срещи и е познавал най-известните личности на века.

„Той е първият индустриалец на Европа” – обяснява “Нюзуик”. Джани намира общ език с комунистите, с профсъюзите и даже с мафиотите. При все, че по някое време е мишена, както за мафията, така и за „Червените бригади”. „Което е добро за ФИАТ, е добро и за Италия” – обича да казва Джани. „Аниели е ФИАТ, ФИАТ е Торино, а Торино е Италия” – казват неговите работници. Джани е човекът, който има всичко. Десетки години ФИАТ е водещата промишленост на Италия. Страната буквално се развива в зависимост от стратегията на компанията. Тази икономическа власт е толкова голяма, че често обуславя политическата власт. През 1991 г. с указ на президента на Италия за заслуги пред държавата Джани Аниели е назначен за пожизнен сенатор на републиката.

Джон Елкан е наследник на великия Джани Аниели. Той е негов внук. Син на първородната му дъщеря Маргерета и френския новелист Ален Елкан.

През 2000 г. завършва индустриално инженерство в Политехническия университет в Торино. Междувременно работи инкогнито във фабрики на ФИАТ в различни европейски държави, за да трупа работен опит.

Компании, доминирани от Джон Елкан притежават над 43% от консорциума. 

Фиат Крайслер Отомобайлс (Fiat Chrysler Automobiles N.V., FCA) е понастоящем е световното име на компанията, която е сред водещите в света по брой на произвежданите коли. Главната компания е регистрирана в Нидерландия, а седалището й е разположено в Лондон. FCA възниква през 2014 г. в резултат от закупуването на американската компания Крайслер от ФИАТ. Дейността на компанията се контролира от инвестиционната група Ексор, представляваща интересите на семейство Аниели.

Диляна Иванова, Бизнес Клуб


 
    Share