Брой 04, 2019 LII   вход за абонати  
bg | en           

ВИЗИТЕ И СКЪПИТЕ БИЛЕТИ ОТКАЗВАТ МНОГО РУСНАЦИ ДА ИДВАТ У НАС ВРЪЩАТ СЕ В ТУРЦИЯ


ВИЗИТЕ И СКЪПИТЕ БИЛЕТИ ОТКАЗВАТ МНОГО РУСНАЦИ ДА ИДВАТ У НАС. ВРЪЩАТ СЕ В ТУРЦИЯ

Живко Табаков е роден в Бургас през 1977 г. Има магистърска степен по международен бизнес от университет "Проф. д-р Асен Златаров". По-рано завършва специалностите "Управление на хотели и ресторанти" и "Бизнес администрация в туризма". От 1998 година работи в сферата на туризма. От 2013 г. е заместник областен координатор и общински председател на ПП "Движение България на гражданите" – Бургас. От началото на 2015 г. до януари 2017 г. е съветник в Политическия кабинет на министъра на туризма – Николина Ангелкова. През 2016 г. е избран за член на Националния съвет на ПП "Движение България на гражданите".

Г-н Табаков, хотелиери споделят, че очакват силно Лято 2018 заради ранните записвания. В същото време много от туристическите сдружения пък прогнозират спад при руския пазар. Къде е истината?

- Спадът на резервации на руски туристи, който към този момент се отчита, е около 15 %. Предварително заявените полети от руската страна са с известен ръст, но ако те скоро не бъдат запълнени, ще има канселиране на някои от тях.

Важно е да бъде уточнено, че руските граждани, които идват у нас са два вида – такива, които имат имоти у нас и такива, които пребивават по нашето Черноморие за почивка. Собствениците изпитват явно финансови затруднения, защото забавят плащането на таксите към стопаните на техните имоти, намиращи се в комплекси. Това е показател за обезценяването на рублата в Русия. 

Другата категория са туристите. За техния отлив влияние оказва възвърналият се интерес към дестинациите Турция, Египет, Тунис и Мароко. Те предлагат доста ексклузивни оферти, а и геополитическата обстановка е вече сравнително по-спокойна. Специално Турция води изключително агресивна политика по отношение на маркетинг зад граница, ниски цени и дотиране на полети, компенсации по отношение на туроператори и турагенти. Друга причина, която спира руския турист да предпочете България, са високите цени на визите и на самолетните билети. 

Иначе наистина има ръст на ранните резервации и сериозно покачване при онлайн букинга като цяло. До голяма степен това се дължи на европредседателството на България, както и на откриването на бази на нискотарифните авиокомпании в Бургас и Варна.

Радваме се на положителна статистика по отношение на резервации, но в същото време остават опасенията, че липсата на кадри в сферата, може да провали качеството на предлагания продукт. Само високото възнаграждение ли е разковничето за справяне с проблема?

- Тази година бизнесът даде заявка да увеличи възнагражденията, както и да предоставя социални пакети под формата на осигурена квартира, транспорт и хранене. Да се надяваме, че това ще повиши качеството на услугата и ще е добра предпоставка българите да предпочетат да почиват по нашето Черноморие, а бизнесът ще изпълни обещанията към работещите. Проблемът с кадрите обаче е труден за разрешаване, защото от една страна трябва да поддържаме ниска себестойност на продукта, а от друга – високи заплати на персонал. Освен това туризмът страда от липса на приемственост, няма гилдия на готвачи, сервитьори и т.н. Хората, които започват да се занимават с това, често се отказват още в началото или напускат страната за по-високо възнаграждение. Миналата година работници от трети страни компенсираха до голяма степен тази липса. Тази година, предполагам, че отново ще е така.

Като председател на Комисията по туризъм към Общински съвет в Бургас работите целенасочено за превръщането на града в атрактивна целогодишна дестинация. От известно време Бургас вече е свързан с 11 нови дестинации в шест държави по въздух. Това няма как не донесе ползи за целия туристически бранш в региона. Очаквате ли да бъдат удължени „крилата на сезона” и какво ще предложи Бургас на туристите?

- От 2-3 години насам кратките почивки в комбинация с нискотарифни самолетни билети и онлайн резервации бележат пикови стойности. Евтините полети се отразяват с положителен знак и върху развитието на целогодишния туризъм. Съвсем нормално е когато си спестил от самолетен билет, да си позволиш да ползваш по-висок клас туристическа услуга. Те са предпоставка както за удължаване „крилата на сезона”, така и за и по-сериозно развитие на алтернативните видове туризъм на територията на община Бургас.

В момента гостите на Бургас – българи и чужденци, посещават основно Фестивала на пясъчните фигури, о-в Света Анастасия и Акве Калиде. Предполагам, че тази година интересът към тези обекти ще бъде запазен, макар че по отношение на острова сме много зависи от метеорологичните условия. Тази година трябва да започне да се изгражда и парк „Европа“, важно е Бургас да предлага повече атракции, заради които туристите да ни предпочитат. Слабост все още ни е дигиталната реклама, липсата на висококатегорийни хотели, както и общинско звено, което да се грижи за туристическа политика на общината. Не се използва на 100 % и капацитета, с който разполагат бургаските минерални бани и солници.

С какво са свързани световните тенденции за привличането на повече посетители? Правите ли сондажи в тази посока, за да сте конкурентноспособни? 

- Световните тенденции в привличането на посетители са свързани с предлагането на различни преживявания. Проучванията показват, че 80 % от пътуващите, независимо от предпочитанията си за вид туризъм, посещават също културни паметници и забележителности у нас. Музеите в страната се разглеждат от над 6 млн. души годишно, от които над половината са чуждестранни туристи. На територията на Бургас има достатъчен брой музеи, галерии, културни центрове, разполагаме с археологически обекти. Те задължително трябва да бъдат използвани при развитието на града в посока културно-исторически туризъм. Това може да се случи, ако самите обекти бъдат промотирани по-интересен начин, за да оставят траен спомен в съзнанието на посетителите. Като цяло трябва да се фокусираме върху алтернативните видове туризъм – спа, винен, селски, защото там конкуренциятае в пъти по-малка, отколкото при морския туризъм.

Имахте известни проблеми около учредяването на ОУТР „Бургаски черноморски туристически район”, въпреки това успяхте да обедините местните туристически сдружения и общините. Какви са следващите стъпки?

- Истината е, че процедурата по създаването на ОУТР „Бургаски черноморски туристически район” беше малко мъчителен процес, който отне доста време. Проблемите, които споменавате, бяха от политически характер. Никой не е имал съмнение по отношение на ползите от самата организация. На 15 март направихме Учредителното събрание и избрахме Управителен и Контролен съвети на Организацията. Предстои вписването на ОУТР в Министерството на туризма, както и назначаването на изпълнителен директор, защото реално Организацията ще се управлява от него. Много пъти съм казвал, че най-прекият резултат от „Бургаски черноморски туристически район” ще бъде обединяването на усилията за участие по международните борси. ОУТР-то ще получи финансиране от Министерството по линия на ОП „Иновации и конкурентноспособност” 2014-2020 г.


 
    Share