БРОЙ 6, 2018 XLIII   вход за абонати  
bg | en           

ВИСОКИ ЕКОТАКСИ ЗА СТАРИТЕ КОЛИ


ВИСОКИ ЕКОТАКСИ ЗА СТАРИТЕ КОЛИ - ПО-БЕЗОПАСЕН ТРАНСПОРТ И НАДЯВАМЕ СЕ ПО-ЧИСТ ВЪЗДУХ

 

 

 

ВЕЛИСЛАВ РУСЕВ - ГЛАВЕН РЕДАКТОР НА СПИСАНИЕ "БИЗНЕС КЛУБ"

Не съм привърженик на глоби, такси и други рестрикции към бизнеса и въобще към търговците в България. Има обаче една търговска ниша, в която от години никой не е в състояние да установи устойчиви правила. Става дума за търговията с автомобили втора ръка. Става дума и за протестите за въвеждането на нови нива на продуктова такса или станала като по-известна като нов екоданък. Тази такса, която се плаща при нова регистрация на кола, камион или автобус има за цел да се стимулира рециклирането след излизането на съответното превозно средство от експлоатация. Средствата от нея влизат в програма за финансиране на унищожаването на стари коли. А старите коли в България са над 80 на сто. КАТ има точните данни за състоянието на автопарка в родината ни, но поради неясни причини те не са публични. Според данни на Сдружението на вносителите на автомобили по пътищата на страната се движат с регистрация 4 100 000 МПС втора ръка. През 2017 г. са регистрирани около 330 000 коли, микробуси, камиони, автобуси нов внос от Европа втора ръка и само 27 000 нови коли. Няма проблем голям, ако колите, които западноевропейците изхвърлят и ние купуваме са изправни и не цапат въздуха. Само че не е съвсем така. Покрай рестрикциите и забраната за стари коли в Западна Европа, особено за дизеловите, които не отговарят на последните стандарти за маловредност на отработените газове страните от Източна Европа, както и България се напълниха с такива. Тук споделям и едно лично впечатление. Около 1 месец наблюдавах какво се регистрира всеки работен ден в Областната дирекция на МВР-София в кв. "Гео Милев" - Всяка втора кола беше дизеляк, всяка трета над 15-годишна, някои не идваха на собствен ход, а ги караха с пътна помощ, за да ги регистрират. Не видях нито един пътнически микробус или малък туристически автобус, докаран за първа регистрация в България да е с уж задължителните колани на задните седалки за пътниците. Сигурно повечето МПС-та са се оказали, че по българските стандарти могат да се движат по пътищата на България. В която има вече огромен проблем със замърсяването на въздуха, особено в големите градове. 

Ако ще се грижим за чистотата на въздуха и природата си нека помислим колите ни как да са изправни и постепенно да стават все по-нови.

Затова заставам зад идеята за мек натиск над собствениците на автомобили. Първите стъпки са направени - двадесетина мобилни екипа на КАТ имат газанализатори и могат да проверят и спрат кола от движение, която замърсява над нормите. Но това е крайно недостатъчно. Необходимо е сервизите, които извършват технически прегледи и са задължени да мерят изгорелите газове да бъдат задължени да подават информация към ДАИ и КАТ, особено за камионите и автобусите, които са над нормите. МПС-та които са много над нормите да бъдат спирани от движение, докато не бъдат поправени. Затова е необходимо обаче държавата да наложи на сервизите да използват софтуер "под ключ", който да не може да бъде манипулиран и данните в реално време да постъпват в централен компютър. 

Да се върнем пак на екотаксите - те да се определят всяка година в зависимост от техническото състояние на МПС-то и да стават по-високи в зависимост от това колко вредно за природата и амортизирано става то. Аз съм за това екотаксата да се възпреме като вид глоба, ако колата ти покаже замърсяване в определен процент над нормите, но не попада в забранителна скала. Тогава екотакса да се плаща всяка година от притежателите на такива коли. Те няма да се спират от движение, но е много 

вероятно собствениците им да се замислят да ги сменят с по-екологични. Много шофьори на "баракуди" в запазена външно ламарина сигурно ще отправят поздрави по мой адрес, но според мен това може би е един от начините българите да бъдат принудени да слязат от старите си автомобили и да помислят малко и за децата си, които всеки ден дишат мръсен въздух.

Другото много важно е да се обърне схемата на плащане на пътните данъци. Няма логика, никаква, да се плаща повече за нова кола с по-висока степен на безопасност, отколкото за стар таралясник, който може да те остави на пътя. Крайно време е и държавата да стимулира хората и бизнеса да обновяват автопарка си със съвременни превозни средства. Защо не и общините да го правят. Например като освобождават от пътен данък притежателите на нови коли за от 1 до 3 години. За съжаление пълноценните електромобили все още са прекалено скъпи, но тези, които са имали възможност и са си купили такива, също да се ползват от силни преференции, например в рамките на гаранционния срок на колите си.     

 


 
    Share