Брой 04, 2019 LII   вход за абонати  
bg | en           

Стикерите за „Гражданска отговорност” вече са абсолютно ненужни


Интервю с Владимир Тодоров,
председател на Българската асоциация
на пострадалите от катастрофи

Стикерите за „Гражданска отговорност” вече са абсолютно ненужни

 

 

 


- Вашият коментар. Победа ли е, че разрешиха сключването на Гражданска тоговорност за автомобили онлайн?

- Икономическата комисия по същество прие нещо, което е добро-ограничиха се едноличните правомощия на зам.-председателя на КФН или правомощията по това да се лицензират застрахователи, презастрахователи, да се откриват различни производства. Това вече ще става чрез колегиалния орган. Друга съществена промяна беше, че отпадна изискването одиторите на застрахователните компании да се одобряват от КФН.  По отношение на онлайн застраховането можем да кажем, че имаме голям напредък.

- Разрешиха сключването на „Гражданска отговорност” онлайн. Обаче?

- Да тук има едно голямо „Обаче”. Разрешиха го - ще можем да избираме онлайн своя застраховател, да избираме оферта, да изпращаме онлайн нашия талон, да плащаме с карта. Но, ще трябва по куриер да получаваме стикер и хартиено копие от договора. Това е някаква половинчата мярка. За нас стикер е абсолютно ненужен. Той е изиграл своята роля. До преди 3 г. е имало смисъл от стикер, но от 3 г. цялата информация се съхранява в сървърите на Гаранционен фонд. И, когато те спре пътен полицай през таблета си проверява дали имаш сключена застраховка ГО.

- Ако има свързаност с мрежата?

- Така е направена системата, че 95 % от пътищата са покрити от връзка. Проверяващите ползват наети и защитени линии. Не е проблемът в интернет и в достъпа, не е и в таблетите. Проблемът е в нежеланието да се премахне ненужния стикер. Освен това таблетите са също временна мярка. След година ще имаме вече електронна винетка, която ще се отчита през камери. Бъдещето е там. Няма в Европа държава, която да разчита още на стикери. Това е остаряла концепция. Но у нас това е доста сериозен безнес и засяга много интереси. Затова още една-две години ще имаме неудобството да получаваме тези стикери и да ги лепим на предното стъкло.

- Колко стикери годишно се печатат и продават?

- 5 милиона стикери по 1.40 лева. Сметнете това са 7 милиона лева приходи за печатницата на народния представител Петър Кънев. Печатницата, свързана с него работи и винетките, зелената карта. Има и друга подробност - няколстотин хиляди души плашат разсрочено ГО. Това означава нови разходи за куриер за съответния период, за стикер.

- Разбирам, че гражданинът потребител реално не се облекчава?

- Аз съм сигурен, че след няколко месеца всички ще разберат, че приетият вариант не работи. Най-нагледният пример, който може да им покаже как работи системата с онлайн платените продукти е системата за самолетните билети-сами въвеждаме данните в системата, плащаме с карта, а при пътуване на летището нищо не носим, освен документ за самоличност.

- В застраховката ГО няма никакви особености и специални клаузи, които се договарят лично?

- Подписват се общи условия, които са регламентирани в евродиректива. Няма нюанси. Самият документ всеки може да си го разпечата на хартия и ако иска да си го държи в колата. И там да пише кога ни е стартирала полицата и при кой застраховател.

  Като разюме обаче, постигнатото за онлайн застраховането за нас е донякъде победа, защото Ралица Агайн(зам.-председател на КФН, б.а.) първоначално беше решила въобще да не става дума за онлайн застраховането. С мотиви, че ако няма стикер ще има много измами. То и сега има измами с фалшиви стикери.


 
    Share