БРОЙ 7, 2018 XLIV   вход за абонати  
bg | en           

Със SKYLEADER 600 България отново е част от авиобизнеса


advertorial

Със SKYLEADER 600 България отново е част от авиобизнеса

sky00.jpg

Самолетостроенето е имало традиции у нас, но е било прекъснато през 1952 г., когато е спряно производството на самолети в България.

Сега двама български военни пилоти, авиоинженери и основатели на компанията ACS Ltd. Александър Минков и Светлозар Дяков го възраждат. Те бяха любезни да отговорят на въпросите на „Бизнес Клуб".

- Какво ви свързва със самолетите и как се роди идеята за производство на самолети в България?

- Светлозар Дяков: Това стана възможно благодарение на амбицията и желанието на двама ентусиасти - бивши военни пилоти. Хората имат голямо желание да летят още от древността. За да летиш обаче, ти е нужен самолет, а за да летиш с малък самолет, трябва да си го купиш от чужбина. Така се роди идеята. Заедно с моя партньор - г-н Александър Минков, започнахме да проучваме коя фирма предлага възможността да се сглобява самолет. Много е трудно някой да ти предостави това право. Насочихме се към европейски производител и по-конкретно към чешката компания JIHLAVAN Airplanes. Повече от 15 години тя се занимава с производство на ултралеки и леки самолети. Поръчахме първия самолет, а наши специалисти отидоха в Чехия и започнаха сглобяването му. Спряхме се на него заради това, че е комфортен и има много добри летателни характеристики.

- Какво е предназначението на SKYLEADER 600 и подходящ ли е за забавление в небето и специални операции?

- С.Д.: Тези самолети са предназначени за т.нар. „слънчева авиация" или полети денем при прости метеорологични условия. Не е позволено този тип самолети да летят нощем. Освен това те не могат да летят в сложни метеорологични условия - в дъжд или при бурно време и намалена видимост. Най-подходящо с този самолет е да се лети до 4 хил. м. Може да се използва за наблюдение, могат да му бъдат монтирани видеокамери и естествено че може и за забавление - за тези, които обичат да летят.

- Какъв е разходът на гориво на SKYLEADER 600 и какъв вид гориво се използва?

- С.Д.: Самолетът е оборудван с четирицилиндров боксер двигател ROTAX, който използва автомобилно гориво - обикновен бензин А 95. Самолетът е икономичен - на час разходът му е 15 литра. Като се движим с 220 км/ч, излиза по-евтино да отидете със самолет до морето от София, отколкото с кола за двама души.

- Може ли SKYLEADER 600 да се управлява от любители и каква квалификация е необходима за управлението му?

- Александър Минков: Скоростите на сриване на самолета са много ниски благодарение на добрия профил и механизация на крилото, което води до висока безопасност на полети със Skyleader 600.
Дори и да се случи някаква извънредна ситуация, самолетът разполага с балистична парашутна система, която го приземява заедно с екипажа. Колесникът е прибираем, което увеличава леталетните характеристики, а коефициента на качеството на крилото е много висок и позволява безопасно снижаване и приземяване с изключен двигател. Оборудването включва висок клас навигационна система, която в съчетание с автопилота повишава комфорта и безопастността на полета, а за усвояването на този летателен апарат и обучението за пилотиране е необходим краткотраен теоретичен и летателен курс, достъпен за много широк кръг почитатели на летенето.

- Какъв е обсегът на действие и за колко пътници е предвиден SKYLEADER 600?

- А.М.: Вместимостта на резервоарите е 120 литра и с едно зареждане може да прелети 1600 км, но все пак зависи от режимите на работа на двигателя. С този самолет нашият пилот прелетя от Чехия дотук - 1200 км с по-малко от 90 л. гориво за около 5 и половина часа.

- Откъде може да бъде закупен SKYLEADER 600 и каква е базовата и крайната му цена?

- А.М.: Естествено самолетът може да се закупи от нас, фирма ACS Ltd.. Базовата цена на готов за полет самолет, с аналогови летателни уреди, без навигационно оборудване, с фиксиран колесник и двигател от същия тип, но с 80 конски сили, е от порядъка на 180 хил. лв. Когато се добавят всички екстри, като кожени седалки, дигитално приборно навигационно оборудване, прибираем колесник, парашутна система и т.н, цената е в границите на 300 хил. лв.

- Какви са очакванията ви за бъдещето на този продукт?

- А.М.: Производството на един самолет отнема 3-4 месеца - от изработването на тялото и крилата до завършването на тестовите полети. Периодът може и да е по-голям в зависимост от това какви допълнителни екстри се поставят. Ние имаме амбицията до края на годината в България да произведем и сме поръчали частите за 3 самолета. В годишен план се надяваме да достигнем до 7 - 10 самолета.

След повече от шест десетилетия прекъсване у нас отново се строят самолети.

На 6-ти август на летище Лесново до София беше представен модел на ултралекия самолет SKYLEADER 600, който се сглобява от българската частна компанияна ACS Ltd.(Aircraft Constraction Service). Двуместните самолети ще се монтират в производствената база на държавния завод „ТЕРЕМ-Летец" ЕООД в столичния квартал „Враждебна". Компания ACS Ltd. е оторизирана за продажба на всички модели самолети SKYLEADER в България, Полша, Румъния и Гърция.

Освен на летището в Лесново SKYLEADER 600 бе представен и на традиционното авиошоу в Пловдив на 7-ми и 8-ми август, посветено тази година на 100-годишнината на българската авиация. За нейна рожденна дата се смята 10-ти август, когато преди 100 години големият конструктор Асен Йорданов представя първия си самолет.

 


Галерия




 
    Share