Брой 04, 2019 LII   вход за абонати  
bg | en           

РЕКЛАМНИЯТ ПАЗАР - У НАС И ОКОЛО НАС


РЕКЛАМНИЯТ ПАЗАР - У НАС И ОКОЛО НАС

Защо България се насочва към нискотехнологичните услуги  като туризъм и транспорт? В случай, че търсим по-висока добавена стойност, не следва ли страната да се насочи към създаване на високотехнологични екосистеми с висока добавена стойност за икономиката - роботика, електроника, биоинженерство

ЧАСТ ПЪРВА

Катерина Буюклиева,
Изпълнителен директор на Media Club

Все повече български предприемачи от различни бизнес сфери търсят реализация на своите стоки и услуги извън пределите на България. Управлението на кампании в традиционни и интернет канали се случва по идентичен начин, винаги се изисква стратегическа разработка, за да сме наясно какво правим и в много голяма степен, какво да очак-ваме.

В изграждането на рекламна стратегия има много сметки, анализи, проучвания. В България сме наясно, защото от години следим навиците на хората. Когато погледнеш в друга посока е като да решиш да пътуваш сам в чужбина. Знаеш ли точно какъв бюджет ще ти е необходим, за да ти се получи така, както си го представяш? Можеш сам да си купиш билет за самолет, да си избереш маршрута, да си резервираш хотел, да прочетеш за забележителностите и т.н. Но съвсем друго е, ако имаш доверен човек, който да те ориентира, за да не се луташ и изхарчиш много грешни пари. 

С планирането на кампания е много сходно - трябва да си избереш агенция, която ще те води. Да познава медийната сцена, конкурентната активност, навиците на аудиторията.  

Бизнесът, който ни възлага да изградим комуникационна стратегия, от своя страна има много големи очаквания и ние трябва да направим  оценка, да структурираме действията и да аргументираме много точно всяка инвестиция в рекламни действия.

Но за да спечелиш пазар и лоялни потребители трябва да се знае: 

На всяка географска точка идва моментът, в който трябва да се срещнем с потребителите. В консуматорското общество, в което сме потопени, това означава скептицизъм, отричане, инертност, нежелание да излезеш от зоната на комфорта. Когато се подготвяме да им поднесем нещо ново, ние трябва да мислим за всичко това, умножено поне по 3. 

Бизнесът често надценява ползите от това, което произвежда или от услугата, която предлага, понякога в пъти. За да се позиционира на нов пазар, един продукт или услуга е необходимо да покаже, че е нужен и по-добър.

Това става с комуникация, в частност реклама

Как да планираме кампания на пазар с възможности, но нямаме познание за рекламната активност на конкурентите, не познаваме навиците на аудиториите и нямаме представа кои са подходящите медийни канали за нашата реклама. Какъв бюджет ще ни е необходим? До колко хора ще достигнем? Струва ли си инвестицията?

В следващите няколко броя ще се опитам да ви представя информация за групи пазари, като стъпвам на нашия опит.

1. Съседните на България пазари - Гърция, Румъния, Турция, Сърбия и Македония.

2. Големите европейски пазари - Германия, Франция, Испания, Италия, Полша

3. Много различните пазари - Великобритания, Русия, Китай, Индия, Япония, САЩ

4. Северните  - Финландия, Швеция, Норвегия, Дания, Холандия, Люксембург

Започвам с първата група:

СЪСЕДИТЕ

Преди да си помислим за рекламата, следва да се запознаем с терена, на който ще играем. На колко хора ще говорим, какво е технологичното оборудване на домакинствата?

Защо е толкова важно? Защото всяко домакинство е отделен потребителски център - има нужда от всичко необходимо, за което се сещаме - обзавеждане, храни, перилни препарати, лекарства, автомобили.... и всичко друго. Така мащабът на очаквания пазар ще ни е много по-ясен. 

След като сме наясно колко са домакинствата, важно е да знаем какво е технологичното им ниво. Така ще намерим най-точния път на рекламното послание. То е като ориентиране по карта. 

Проучванията за телевизионния пазар са естествено най-много и сравнително най-подробни. Делят ни неголеми разстояния, но вкусовете на зрителите са доста различни. Общото е порядъка на времето, което се гледа телевизия. За последната година средно дневно в България са 249 минути на човек на ден, в Македония са 274мин/ден, в Румъния 317 мин/ден, в Турция 261 мин/ден.

Винаги ни е интересно какво се гледа най-много? В България най-гледаното предаване за миналата година е „Фермата" по бТВ, в Македония е „Влюбеният ерген" - турски комедиен сериал, излъчван по Sitel, в Румъния е риалити форматът „Румъния търси талант" по PRO TV, в Гърция най-голяма аудитория е събрал „Сървайвър" по SKAI TV. В съседна Турция е по-различно - финалът на UEFA Лига Европа Бешикташ - Лион по TRT 1. Това е програмата с най-висок рейтинг. Интересното е, че на второ място е отново футболна среща - финалът за националната купа BESIKTAS-FENERBAHÇE по ATV, а на трето е турският сериал-драма по TRT 1 „Възкресение Ертугрул". В продължение на три сезона този сериал е с най-висок рейтинг и се излъчва в над 30 страни.

Колко голям е рекламният пазар за всяка една от съседните държави?

В България нямаме рекламен мониторинг за много медии, но телевизионната реклама е не по-малко от 75% от всички рекламни инвестиции. В Турция телевизията е под 50% от рекламния пазар, в Гърция също е така. В Румъния е около 60%. 

Все по-голям е делът на интернет рекламата.

Ще ви представя топ 5 категориите за България и съседните държави. 

Има разлика в позицията за отделните пазари, но не сме изненадани, храните, напитките, козметиката  и веригите магазини са винаги в топ 5. 

Трябва да обърна внимание, че за някои категории има специфични регулации на различните пазари (напр. фармация).

Добрата новина е, че с тази базова рамка и с още проучвания очертаваме пътя, който ще извървим от производството до потребителя. Точно както се изгражда мост. Естествено много важно е да подготвим и творческото послание адекватно за аудиторията на съответния пазар.

В следващия брой ще представя друга група пазари, големите - Германия, Франция, Испания, Италия, Полша.

13.11.2019


 
    Share